Divadlo Kalich chystá nové Tajemství

Mirjam a Daniel Landovi podruhé uvádějí do života TajemstvíV Divadle Kalich se chystá obnovená premiéra muzikálu Tajemství Daniela Landy v novém kabátě. Ve čtvrtek 21. března 2024 ve 14 hodin pozvalo vedení divadla novináře na malou ukázku staronového představení v novém pojetí. Část informací jsme se dozvěděli z videoprojekcí samotného autora Daniela Landy a režisérky Mirjam Landa. Ve videu promluvili i kostýmní výtvarník Roman Šolc a choreografka Linda Rančáková. Herci byli představeni zajímavým způsobem jako živé sochy v různých pózách (jak to nazvala Mirjam živý trailer), otáčející se pomalu na točně. Na plátně za nimi se střídala jejich jména. Po této prezentaci byl dán prostor pro fotografování a rozhovory, kterého novináři hojně využili.

Lucie Vondráčková si zahraje Elišku a Jan Komínek SousedaZkoušet se bude celé léto a premiéra je naplánována na 12. září 2024 v rámci oslav 25. narozenin divadla druhý autorský muzikál Daniela Landy v kompletně novém nastudování. Prvním Landovým muzikálem na scéně Divadla Kalich byl také velmi úspěšný Krysař. Diváci uvidí nové dekorace výtvarníka Davida Baziky, kostýmy návrháře Romana Šolce, choreografie Lindy Rančákové, nové herecké obsazení a uslyší novou hudební podobu. Světová premiéra Tajemství se odehrála v Divadle Kalich 31. března 2005 a muzikál má na svém kontě bezmála 600 repríz. Vstupenky na nové nastudování Tajemství jsou již v prodeji na divadlokalich.cz .

Řekli o muzikálu Tajemství:
Michal Kocourek:
Šárka Vaňková se bude alternovat v roli Elišky s Lucií VondráčkovouTajemství se dočká 20 let od svého vzniku úplně nové podoby, stejně jako Krysař v roce 2017. Uvažuji o ní už dlouho, protože tento muzikál si rozhodně zaslouží návrat na jeviště ve velkém stylu. Je výjimečný, ostatně diváci se ho stále dožadují, a jeho příběh i poselství jsou nadčasové. Těším se, že mu budeme moci dát nový rozměr už jen tím, že se technické možnosti a vybavenosti Divadla Kalich od roku 2006 posunuly směrem k zase modernějším technologiím a my jsme navíc speciálně pro tuto inscenaci náš technický park významně posílili. Jsem rád, že Mirjam a Dan pro tento nápad nadchli a s velkou chutí se pustili do práce na něm. Kdykoli jsme od premiéry z roku 2005 Tajemství stáhli z repertoáru, začali se diváci ve velkém ozývat s žádostmi o jeho návrat. Proto když jsem přemýšlel, jaký dárek by našim divákům udělal největší radost k letošním 25. narozeninám Divadla Kalich, volba nově nastudovaného Tajemství byla jasná.“

Mirjam Landa se ujme režie jako v prvním provedení dílaMirjam Landa:
„Vznik původní inscenace byl dost napínavý. Dan měl tenkrát hotové libreto, ale krátce před začátkem zkoušek ho celé smazal. Jezdili jsme okolo billboardů, na kterých bylo napsáno Tajemství Daniela Landy, a my jsme s Danem vždy přikyvovali: Začali jsme zkoušet, když existovalo pouze pár stran textu, Dan psal novou verzi a brzy jsme cítili, že tohle bude výjimečné představení. Nemám potřebu se na představení dívat s odstupem. Bylo a je senzační. Během těch dvaceti let jsme žili a čerpali z jeho poznatků. Tajemství nikdy nezestárne. Nejedná se totiž o výpověď nějaké konkrétní doby, ale o výpověď lidského poznání.“

Tomáš Trapl se představí jako Martin a Denisa Nesvačilová si zahraje KamiluDaniel Landa:
„Tajemství je detektivkou, hororem i romancí. Neroubujeme obsah na formu, ale formu na obsah. Nejprve jsem přesně věděl, co chci divákům říci, a pak jsem hledal formu, jak tak mohu učinit. Šlo mi o to vytvořit představení, v němž je daleko důležitější, co se děje uvnitř příběhu, než jaké stojí na jevišti kulisy a jak drahé mají herci kostýmy. Tajemství je samozřejmě dál než Krysař. Ten byl mým prvním dílem. Nic z toho čeho bych se dneska v Krysaři nedopustil, v Tajemství není. Psal jsem ho poučenější. Mezitím jsem vydal několik desek, zažil několik úspěchů, už vím, že se Krysař setkal a stále setkává s velkým ohlasem u publika, takže mi přibyla i dávka sebevědomí. Dneska tolik neřeším, jestli si něco mohu dovolit použít, nebo ne. Líbí se mi to? Tak prostě ano.

Ladislav Korbel ztvární JanaPři psaní jsem si přál, aby divák z představení odcházel naplněn. Aby začal přemýšlet o tom, jak žije a s čím jednou z tohoto světa odejde. Aby si uvědomil, jak je na tom se svými blízkými, se svou prací, jestli dělá v životě věci, které opravdu stojí za to, jestli jde za svým snem. Snažím se každého diváka vyprovokovat k tomu, aby si odpověděl na otázku, co je pro něj skutečně důležité a jaké má vlastně hodnoty. Je na každém divákovi, co si z Tajemství odnese. Když se na dvě hodiny nechá strhnout jeho příběhem, je to víc než dost.

V roli Martina uvidíme také Zbyňka FriceKdo se ovšem podívá hlouběji, uvidí i další vrstvy představení a pochopí, co se v něm snažíme sdělit. Vypovídáme především o obrovské síle mít život ve vlastních rukou. Většina lidí o takové síle ani neví. My hrajeme o tom, jak rozdílné je být hráčem a být hrán. Nechci-li být hrán, musím se chopit opratí. Jde o úplně průzračnou myšlenku, která je ale dnešnímu myšlení poměrně vzdálená. Neustále hledáme kolem sebe důvody, proč jsme na tom tak, jak na tom jsme, a po vlastních chybách přitom nepátráme anebo si je uvědomíme až zbytečně pozdě.“

Výtvarník Roman Šolc se těší hlavně na kostýmy ze středověkuRoman Šolc:
„Muzikál Tajemství se odehrává ve dvou časových rovinách – v současnosti, která se prolíná do středověku. A zejména na ten se moc těším, protože si v těchto scénách můžu pohrát s materiály, s patinou, detaily, aby kostýmy byly věrohodné, filmově přesné a vytvářely opravdu středověký obraz. Ještě se v příběhu vyskytují postavy ze záhadného Společenství Luny, a ty si nechám až do premiéry jako svoje velké tajemství.“ Ve videoprojekci Roman Šolc představil nákresy některých kostýmů, zvláště ze středověkého období.

Na závěr tiskovky nám zapózoval herecký i tvůrčí týmLinda Rančáková:
„Muzikál Tajemství je výjimečný mimo jiné tím, že nemá klasickou taneční company, budu na něm spolupracovat s pohybově zdatnými herci a zpěváky a moc se na tuto spolupráci těším. A protože v příběhu kloužeme časem, plánuji každému období vytvořit pohyb na míru. Tvorba samozřejmě probíhá v průběhu zkoušení a já ráda pracuji v těsné spolupráci s režií i scénografií, baví mě, když se věci snoubí dohromady, protože představení vnímám jako celek.“

Inovovaná bude i scénaDavid Bazika:
„Příběh Tajemství je neodmyslitelně spojen s Divadlem Kalich. Roky se divácky úspěšně hrál, lidé na něj chodili opakovaně. Pravděpodobně budou tedy i zvědaví na nové zpracování, a to se krom jiného projeví ve scénografii, jejím výtvarném i technickém řešení. Krom samotného textu a hudby, které jsou pro scénografické řešení vždy základem, je pro mě inspirativní i právě tvůrčí, komorní až rodinná atmosféra Kalichu. Lidé kolem zakladatele a producenta Michala Kocourka jsou s ním ve velké míře celých dvacet pět let a snaží se na malém prostoru vyřešit velké zázraky. Scénografii se snažím maximálně odlehčit tak, aby prostorové a světelné nálady jednotlivých prostředí provokovaly diváckou fantazii a abychom dokázali zachytit to zvláštní bezčasí, moment podvědomí, vzpomínky, dávná přání, prostě vše, co prožívá hlavní postava Eliška. Těším se i na nová technická řešení, která nám díky světelným a projekčním kouzlům pomohou prostor modelovat.“

Daniel Landa: Bůh je v detailu

Po dnešní ukázce náš kolega Michal Škvor vyzpovídal Dana Landu a jeho ženu Mirjam Landa.

S Danielem a Mirjam Landovými si popovídal Michal ŠkvorMuzikál Tajemství získá nový kabát v hudbě. Bude tam i nějaká nová písnička?
Dan: Je to velmi pravděpodobné.

Koncept zůstává stejný, nebo tam bude třeba rozšíření o další postavy?
Dan: Ne, to ne, ale bude to takový vybroušenější diamant. To znamená: základ zůstává stejný, ale Bůh je v detailu, takže detail bude jinak. To se týká dialogů, i některých textů a možná právě i jedné písničky.

Budete k tomu vydávat i CD?
Dan: Zatím to nemáme v plánu, CD je bohužel takový mrtvý formát.
Mirjam: Ale možná jo.